Sportos és hatékony modell hálózatról tölthető hibrid hajtással: az Audi Q5 55 TFSI e quattro
Az Audi teljes gőzzel folytatja elektromos offenzíváját. Az Audi Q5 55 TFSI e quattro 270 kW (367 lóerő) rendszerteljesítményével (kombinált üzemanyag-fogyasztás: 2,4 – 2,1 liter/100 km*; kombinált CO2 kibocsátás: 53 – 46 g/km*) az első az Audi új hálózatról tölthető (plug-in) modelljeinek sorában. A hajtásrendszer koncepcióját egy belső égésű motor és egy intelligens irányítású elektromos motor kettőse jelenti, amely lehetővé teszi, hogy a hétköznapok során megtett távolságok során többnyire elektromos üzemmódban közlekedjen. A WLTP ciklus alapján meghatározott tisztán elektromos hatótávolság több, mint 40 kilométer.
Az új hajtásrendszer egy négyhengeres, turbófeltöltésű 2.0 TFSI benzinmotorból (185 kW (252 lóerő) teljesítménnyel és 370 Nm nyomatékkal) illetve egy elektromos motorból áll. Az állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) legnagyobb teljesítménye 105 kW, legnagyobb nyomatéka pedig 350 Nm. Ez illetve az elválasztó kuplung a hétfokozatú S tronic sebességváltóba integrálva működnek, amely ultra technológia felhasználásával továbbítja a nyomatékot a quattro hajtáshoz.
A hibrid SUV 270 kW (367 lóerő) rendszerteljesítményével és összesen 500 Nm forgatónyomatékával hódít, utóbbi már éppenhogy az alapjárat, 1 250 percenkénti fordulat felett elérhető. Álló helyzetből mindössze 5,3 másodperc alatt gyorsít 100 km/órás sebességre, legnagyobb sebessége pedig 239 km/óra. A hálózatról tölthető (plug-in) járművekre vonatkozó szabványnak megfelelően üzemanyag-fogyasztása 2,4 – 2,1 liter/100 kilométer között marad, amely kilométerenként 53 – 46 grammnyi szén-dioxid kibocsátásának felel meg. A WLTP ciklus alapján számolt, elektromos üzemmódban megtehető hatótávolsága több, mint 40 kilométer. Elektromos üzemmódban a legnagyobb sebessége 135 km/óra, amely akár autópályán történő közlekedésre is alkalmassá teszi a modellt.
Az SUV lítium-ion akkumulátora a csomagtér padlója alatt kapott helyet. Összesen 104 hasáb alakú cellából épül fel és 14,1 kWh energia tárolására képes 381 V üzemi feszültség mellett. Az optimális hőmérséklet szabályozás érdekében a hűtési kör összeköttetésben áll a légkondicionáló rendszer hűtési körfolyamatával és az alacsony hőmérsékletű hűtési körfolyamattal, amelybe integrálták az elektromos motort és az erősáramú elektronikát is. A klímaberendezés egy igen hatékony hőszivattyút használ, amely a nagyfeszültségű elemek hulladékhőjét gyűjti össze. 1 kW elektromos energiából akár 3 kW fűtési teljesítmény előállítására képes, amely még hatékonyabbá teszi az autót, emellett pedig még kellemesebb környezetet kínál a benne helyet foglalóknak.
A vezető szabadon választhat, hogy beavatkozik és hogyan avatkozik be a benzinmotor és az elektromos erőforrás közös működésébe. Három vezetési mód közül választhat:
A hibrid mód automatikusan bekapcsolódik a navigációs rendszer útvonaltervezésével együtt. A „Mode” gomb megnyomásával pedig akár manuálisan is aktiválható ez a vezetési mód. Ekkor az akkumulátorban tárolt energiát egyenletesen osztja szét a rendszer a teljes út során, célja pedig – a városi illetve araszoló forgalomban való tisztán elektromos üzemmódban történő közlekedés révén – az üzemanyag-fogyasztás mérséklése. A rendszer dönt a motor lekapcsolásáról és a gépjármű szabadonfutásáról illetve a vitorlázással egybekötött rekuperációról, utóbbi pedig akár 25 kW energia pótlására is képes. Az elektromos motor felel a gyengébb, maximum 0,1 g lassulással járó fékezésekért, amely a hétköznapi használat során a fékezések többségét adja. A maximum 0,2 g lassulással járó fékezések során visszanyert fékenergia elérheti a 80 kW elektromos energiát is. A komolyabb fékezésekért a tárcsafékek felelnek. Amennyiben az útvonaltervezés aktív az MMI navigációs rendszerben, az előrelátó működési stratégia megpróbálja az út utolsó, városi szakaszát tisztán elektromos üzemmódban megtenni és közel üres akkumulátorral elérni a kívánt úticélt. Az ellenőrző funkció alapját a nagyszámú adatok adják. Ilyenek például az online forgalmi információk, az úticéltól való távolság, a kiválasztott útvonal jellemzői, a közvetlen környezetről rendelkezésre álló pontos információk, mint például a sebességkorlátozások, az út típusa, az emelkedők és a lejtők és a fedélzeti érzékelőkből nyert legfrissebb adatok.
A hibrid mód mellett a vezető választhat az EV és a Battery Hold üzemmód közül. Az EV vezetési módban az autó kizárólag elektromos üzemmódban közlekedik, ameddig a vezető egy változó, jól észlelhető nyomásponton túl nem nyomja a gázpedált. Az EV mód szolgál alapbeállításként minden alkalommal, amikor a járművet elindítják. A Battery Hold vezetési módban az akkumulátor töltési szintjét az aktuális szinten tartja a rendszer.